11 начина да избегнете преяждането по празниците


11 начина да избегнете преяждането по празницитеПразничните дни сякаш се въртят все по-бързо всяка година и повечето хора в края на този период се чувстват изтощени от подготовка и прекалено много задачи.

В много случаи това води до пренебрегване на здравето, което може да има трайни негативни ефекти - особено върху линията на талията. ;)

Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да избегнете наддаване на тегло, суха кожа и повишени нива на кръвна захар, които могат да бъдат резултат от преяждане - докато едновременно с това се наслаждавате на щастлив, здравословен празничен сезон.



1. Започвайте всеки обяд/ вечеря със супа или салата

Храната по време на празниците обикновено е по- тежка и калорична, което води до много завишен прием на калории дневно.  Започвайки храненето си със супа (зеленчукова) или салата (без тежки дресинги),  става много по- лесно да се храним със здравословна храна, без да сме гладни.



2. Останете хидратирани

Лесно е да забравим да пием вода, когато сме заети и ангажирани с хиляди коледни партита и приготовления за празниците. Питейната вода помага да се поддържа балансът на течностите в тялото, отговорни за много различни жизнени функции.

От храносмилането до транспортирането и усвояването на хранителни вещества питейната вода също може да помогне за контролиране на калориите.

Храни с високо съдържание на вода, като плодове и зеленчуци, се усвояват по-бавно от организма, придавайки усещане за ситост.
 
3. Никога не отивайте на коледно парти или вечеря гладни

Би било много трудно да устоите на хилядите изкушения, които се предалагат на коледните партита, ако отидете на  такова с празен стомах. 

Консумирането на нещо малко преди да излезете ще намали глада ви и ще ви потикне към по- разумни решения по- късно.

 
4. Винаги носете плод в чантата си

Когате сте прекалено заети и нямате време да сендете и да хапнете спокойно, изкушението да изядете нещо нездравословно може да бъде премахнато с малко подготовка.  

Спокойно можете да сложите в чантата си ябъкла или банан, хумус, моркови, пълнозърнести крекери и др.

 
5. Спете достатъчно
 
Докато късните лягания затруднява спазването на редовен график за сън, лишаването от сън може да причини не само умора на следващия ден, но и да доведе до преяждане.

Изследване на клиниката Майо установи, че мъжете и жените, които спят по-малко от 5 часа на нощ, са по-склонни да жадуват (и в крайна сметка да се хранят) с по-висококалорични храни. Продължителността на съня оказва значително влияние върху хормоните, които регулират глада - грелин и лептин - следователно стимулира апетита.


6. Бъдете разумни в консумацията си на алкохол

Тъй като окончателното спиране на алкохолa не е реалистично за повечето хора през празничния сезон, ограничаването на приема е от решаващо значение за намаляване на калориите.

Редуването на всяка напитка с чаша вода помага да се избегне прекаляване.

Избягвайте яденето през целия ден и „спестете калории“ за питие по-късно през деня.

Изследователи от Харвард обясняват, че повечето коктейли съдържат прости въглехидрати, които причиняват скок на кръвната захар, което пък води до апетит (и голяма вероятност от преяждане).


7. Сложете по- тесни дрехи

Преди да седнете на голяма вечеря, обмислете опциите за облекло. Еластичните дрехи са много по- удобни, разбира се, но ви дават и много по- голям комфорт да се отпуснете и да ядете без мярка.
Затова сложете нещо по- тясно. Това неудобство ще ви спести поглъщането на доста калории.


8. Не яжте безмислено

Много често се храним докато вършим нещо друго, което може да доведе до безмислено прекомерно ядене. Поемането на отговорност да отделите 20 минути за бавно и съзнателно дъвчене, преглъщане и наслада на храна може не само да ви накара да си починете малко, но е същевременно да избегнете излишния прием.


9. Поглезете се

Поглезете се малко през празничния сезон, като винаги следвате правилото за умереност. Хапнете малко от любимия си сладкиш с ясната осъзнатост, че се грижите за себе си и се глезите. 


10. Слушайте тялото си

Започнете, като се храните с малки порции и се наслаждавайте на това, което има в чинията ви.

11. Спортувайте

Опитайте се да спазвате нормалната си рутина колкото е възможно повече. Когато се отправите към центъра или в търговския център, за да пазарувате, паркирайте колата си далеч от магазините. Носете удобни обувки и ходете бързо от магазин до магазин. След голямото ядене, отидете на квартална разходка.
Заедно със семейството си отидете да се пързаляте със шейки и други активни игри.



Какво се случва с тялото ви когато преядете?

Една от големите задачи на стомаха ви е да отделя солна киселина, за да започне храносмилателния процес и да убива бактериите, докато храната се движи през храносмилателната ви система.

Колкото повече ядете, толкова повече киселина произвеждате. А част от тази киселина си проправя път по хранопровода, което води до киселини.

Големите ястия забавят храносмилането ви, а храната прекарва повече време за обработка. Това предизвиква усещането за издутост, което често имате след като сте преяли. Тялото изпраща повече кръв в стомашно-чревния тракт, за да усвои току-що консумирания хранителен товар.

Това означава, че е на разположение по-малко кръв за транспортиране на кислород и хранителни вещества до други части на тялото ви, оставяйки ви лениви.

Преяждането също води до повишаване на кръвната захар, особено ако консумирате много въглехидрати или захар. Когато кръвната захар се повиши над нормалните нива, отделяте излишни количества хормон инсулин и получавате енергиен скок.


Аз ви предлагам един изпитан и страхотен метод, който ще ви помогне да не преяждате - ТЕС.





Ако искате да разберете как да прилагате ТЕС, за да се освободите от този значим проблем, кандидатствайте за безплатна опознавателна среща през този линк, на на която ще се запозная с вашата ситуация и заедно ще потърсим възможни решения.

Гергана Радович,

холистичен терапевт, преподавател по ТЕС и мастер Ти-Тап треньор

Прекрасни празнични дни!

Снимка: Christmas photo created by rawpixel.com - www.freepik.com

Превод:https://www.healthline.com/health-news/what-happens-to-your-body-over-the-holidays#2

https://www.gardenoflife.com/content/10-tips-avoid-overeating-holiday-season/