10 начина да се справим със стреса покрай празниците


10 начина да се справим със стреса покрай празницитеIt’s the most “wonderful time of the year.” Или „това е най- прекрасното време годината- една фраза, която срещаме почти всеки ден през декември месец.

Много хора очакват с нетърпение коледните празници и началото на новата година. Често почивните дни покрай празниците предоставят възможност за почивка и прекарване на повече време със семейството и близки приятели.

Този период може да бъде много приятен и щастлив период от годината и в същото време наситен с голяма доза стрес.

Семейството, приготвянето на масата, купуването на подаръци, организирането и присъствието на коледни партита и други социални събития, могат да ни накарат да се почувстваме изтощени изключително бързо.

Въпреки, че празничните дни могат да бъдат трудни и изтощителни, има няколко начина, които ще ни помогнат да сведем до минимум изтощението и тревожността и да се насладим максимално на това време от годината.

Представяме ви няколко идеи, с които ще облекчите умората си през коледните празници:

1)   Приоритизирайте време то си/ Не се претрупвайте със задачи

Изберете няколко активности, които ви доставят удоволствие и наистина им се насладете със семейството ви. Пропуснете останалите! Няма никаква нужда да „влачите” себе си и семейството си от събитие на събитие. Мислето качествено, а не количествено.



2)   Изберете по- съкратени и опростени начини, за да свършите всичко необходимо

Ако очаквате гости, купете част от ястията готови, вместо да готвите и печете абсолютно всичко сами. Помолете гостите да донесат предястия, десерти и други.


3)   Променете очакванията си

Няма перфетно организирани и прекарани празнични дни. Погледнете всяка грешка като възможност да бъдете гъвкави и адаптивни. Това, че не сте успели да купите всички подаръци по последният момент или сте прегорели едно от ястията на масата, няма да провали празниците. Напротив, ще създаде забавен спомен в семейството. Ако нещо се обърка, не е краят на света. Опитайте да бъдете благодарни за всичко, което имате.


4)   Ясно поставете граници

С приятелите и семейството е изключително важно да поставите граници.  Ако не сте изяснили какво имате намерение да приготвите и организирате тази година и какво не, къде имате нужда от помощ и тн, тогава сега е времето да го направите.
 

5)   Опитайте се да спите достатъчно

Не е тайна, че организмът ни се нуждае от почивка. Седем, осем час сън (за повечето хора) ще възстанови тялото ви и ще успокои нервната ви система. За тези от вас, които страдат от тревожност- липсата на сън би могла да ви направи още по- тревожни. Доказано е, че следобедните почивки също се отразяват прекрасно на тялото и ума ни.


6)   Подарете си малко време

По време на празниците е много лесно да забравиш за своето собствено здраве. Опитайте се да отделите по 15 минути всеки ден, за да правите нещо успокояващо и релаксиращо. Превърнете го в навик. Можете да изпиете чаша любим чай, да потренирате йога или просто да се разтегнете, да почетете интересна книга.

 

7)   Пазарувайте онлайн

Защо, вмeсто да ходите в търговските центрове и да пазарувата по време на „черен петък”, не купите всичко онлайн? В днешно време се предлага опаковане на подаръците в онлайн магазините. Така директно може да ги изпратите на близките си.

 

8)   Спортувайте/ движете се

Известно е, че спортът има много ползи за здравето, включително намаляване на кръвното налягане и стреса. Дори и само една разходка сред природата може да ви помогне да се успокоите.

 

9)   Ограничете приема на алкохол

При наличието на толкова коледни партита и празници, е напълно нормално много хора да приемат този период като извинение за пийването на повече алкохолни напитки. Имайте предвид обаче, че това е много краткосрочно решение за успокояване на нервите, защото може да обостри други проблеми като депресия и недоспиване.

 

10) Обещайте си да намалите семейните спорове до минимум

Напрежение, политическите различия, смесените семейства с бивши съпрузи и нови любови - за много хора събирането с голямо семейство за празнуване на празници е смесица от добро и лошо. Ако възникнат напрежение и разногласия, помислете и си замъчете, поне засега.

„Празниците не са време за разрешаване на семейни конфликти“, казва Пракаш Масанд, доктор по медицина, психиатър от университета Дюк и основател на центровете за психиатрични постижения. „Много хора използват семейните празници, за да се опитат да разрешат дългогодишните конфликти с членове на семейството, често с катастрофални последици. Оставете адресирането на тези проблеми за по-късно.

Помислете за предишните години и бъдете благодарарни за споделеното време за вас ​​и вашето семейство, преди изпитате стрес от тази година.

Можете ли да ограничите броя на партитата, на които присъствате или времето, което прекарвате на всяко?

Можете ли да ограничите времето си със семейството до по-кратко, като все още сте нагласата за специално и радостно време, без да ви източва физически и емоционално?
 
Празниците са стресиращи за хората, за които виждането на семействата им за дълги часове е трудно поради сложни отношения.
Празниците са време, когато хората си спомнят семейството и други важни житейски събития, така че може да е трудно за хората, които са загубили близки. Цялата тази динамика може да увеличи фактора на стреса, а стресът е добре известен спусък за депресия.

По-специално, хроничният стрес увеличава риска от голяма депресия, но дори остър или краткосрочен стрес може да бъде проблематичен. За някои празниците носят чувство на тъга, самота и носталгия.
 
И така. Как да се справим с това чувство?
 
·      Приемете настроенията си- не е толкова голям проблем, ако не искате да празнувате.
·       Прекарвайте време с хора, които ви обичат
·      Ако финансите са стрес или проблем, определете реалистичен бюджет и се придържайте към него.
·      Поддържайте здравословни навици: храните се правилно, спортувайте и си отделете време за себе си.
·      Дарете част от времето си, за да помагате на другите. Прекарването на време с нуждаещите се/ доброволчески инициативи може да ви помогне да се почувствате по-малко изолирани.
·      Избягвайте да пиете алкохол, за да предотвратите негативните чувства. Останете активни. Упражнявайте се и поддържайте здравословна диета.
·      Опитайте се да оцените добрите неща, които имате сега, вместо да се фокусирате върху миналото.
 
Този празничен месец, уверете се, че отделяте време за себе си. Не забравяйте да правите неща, които ви харесват. Не се претрупвайте със задачи и не забравяйте да си осигурите достатъчно време за почивка и възстановяване след събитие.

Размислете върху аспекти от живота си, които ви доставят радост; отидете на дълга разходка, слушайте любимата си музика или прочетете нова книга. Всички ние се нуждаем от известно време, за да презаредим батериите си.

Бъдете внимателни и се съсредоточете върху настоящето, а не се спирайте на миналото или тревожете за бъдещето.
 
Най-важното е да потърсите професионална помощ, ако имате нужда.

Аз ви предлагам един изпитан и страхотен метод за облекчаване на стреса по празниците- ТЕС. 


 
Ако искате да разберете как да прилагате ТЕС, за да се освободите от този значим проблем, кандидатствайте за безплатна опознавателна среща през този линк, на на която ще се запозная с вашата ситуация и заедно ще потърсим възможни решения. 

Гергана Радович,

холистичен терапевт, преподавател по ТЕС и мастер Ти-Тап треньор

Прекрасни празнични дни! 


Снимка: Christmas photo created by asier_relampagoestudio - www.freepik.com

Превод от:

https://www.thehealthy.com/mental-health/stress/holiday-stress/

https://www.bbrfoundation.org/blog/managing-stress-around-holidays