Дишай нормално

Дишай нормалноТехниките за емоционална свобода или просто ТЕС са ефективен начин за облекчаване на проблеми с дишането. Следната рецепта е точно за това. 

Когато сме напрегнати, изплашени или притиснати от времето или от други хора, т.е. когато изпитваме стрес, ограничаването на дишането е едно от първите неща, които възникват и значително повлияват нашето физическо и психическо състояние. 

Стягането на мускулите на торса и диафрагмата, намалява дихателния обем и дишането става повърхностно и непълноценно. Може да се появи усещане за задушаване, което допълнително води до уплаха, паника и последващо усилване на проблема. Ако човек е силно изплашен или афектиран, процесът може да се развие много бързо. 

Ако сами сте изпитвали това или сте присъствали в подобна ситуация, случваща се на друг, знаете колко плашещо за потърпевшия може да бъде това състояние. В същото време, ако човекът се успокои и дишането се нормализира, стресът отшумява. 

ТЕС може да бъде много ефективен инструмент при подобни състояния. Следващата ТЕС практика е подходяща за подобряване на дишането. Като начало определете интензивността на проблема по скалата от 0 (нищо) до 10 (максимално затруднено). Не се фокусирайте толкова върху конкретното число, а запишете първото, което ви дойде на ум.

След това започнете да потупвате по карате точката (отстрани на дланта) и повтаряйте на глас или на ум.

Въпреки че имам това затруднено дишане, аз избирам да се приема такъв, какъвто съм.

Въпреки че имам сериозен проблем с дишането, аз избирам да се приема такъв, какъвто съм.

Въпреки че не мога да дишам нормално, аз избирам да се приема такъв, какъвто съм.

 
Върха на главата (ВХ): Не мога да дишам нормално

Началото на веждите (НВ): Задушавам се

Отстрани на окото (ОО): Дишането ми е много трудно

Под окото (ПО): Не мога да дишам и ме е страх

Под носа (ПН): Не мога да дишам

На брадичката (Б): Страх ме е

Под ключицата (ПК): Задушавам се

Под мишницата (ПМ): Страх ме е, че ще се задуша

Палец (П): Не мога да дишам

Показалец (П): Не мога да дишам

Среден пръст (С): Не мога да дишам

Безимен пръст  (Б): Не мога да дишам

Кутре (К): Не мога да дишам

 

ВХ: Страх ме е

НВ: Страх ме е, че ще спра да дишам и няма кой да ми помогне

ОО: Какво ще правя, ако дишането ми съвсем се затрудни

ПО: На кого ще се обадя

ПН: Кого ще повикам

Б: Какво ще правя

ПК: Страх ме е, че няма кой да ми помогне

ПМ: Страх ме е

П: Не мога да дишам нормално

П: Трудно ми е да дишам нормално

С: Не знам какво да направя

Б: Не мога да дишам нормално

К: Не знам как да си помогна

 

ВХ: Не знам от какво се породи този проблем

НВ: Не знам защо не мога да дишам

ОО: Не мога да дишам и това ме плаши

ПО: Не мога да се справя сам/а

ПН: Не мога да дишам

Б: Не знам какво да правя

ПК: Страх ме е

ПМ: Трудно ми е да дишам

П: Страхувам се

П: Не мога да диша и става все по-зле

С: Не мога да си поема дъх

Б: Трудно е да си поема дъх

К: Не знам от какво се появи този проблем с дишането, но избирам да се освободя от него

 

Потупвате върху негативните аспекти докато не се почувствате по-добре и интензивността не спадне под 3.


Тогава може да заявите намерение да се почувствате по-добре и да дишате по-леко.

Потупвате върху карате точката и повтаряте три пъти:

КТ: Въпреки че имам този проблем с дишането, аз избирам да се почувствам по-добре.


След това продължете да потупвате по останалите точки докато повтаряте на глас или наум фразите.

ВХ: Имам този проблем, но избирам да се чувствам по-добре

НВ: Избирам да дишам нормално

ОО: Избирам да дишам по-леко

ПО: Избирам да дишам с пълни гърди

ПН: Избирам да си поемам дъх с лекота

Б: Избирам да оставя проблема с дишането да си отиде

ПК: Избирам да се отпусна и да дишам нормално

ПМ: Избирам да дишам пълноценно

П: Избирам да не се притеснявам

П: Избирам лекотата

С: Избирам живота

Б: Избирам да дишам нормално

К: Избирам живота и да дишам нормално

 
Поемете си дълбоко дъх няколко пъти и дишайте нормално. Ако по време на потупването сте открили друг аспект на проблема с дишането, работете и върху него.

Тази кратка практика е много ефективна и често няколко минути потупване са всичко, от което имате нужда, за да започнете да дишате спокойно и нормално. Но ако искате да разберете как да прилагате ТЕС, за да се освободите от други значими за вас проблеми, кандидатствайте за безплатна опознавателна среща, на на която ще се запозная с вашата ситуация и заедно ще потърсим възможни решения. 

При всички случаи потърсете лекарска помощ, ако проблемът е остър и не можете да дишате нормално. 


Гергана Радович

Холистичен терапевт, преподавател по ТЕС и мастер Ти-Тап треньор




Снимка: Travel photo created by freepik - www.freepik.com