Как да спреш преяждането по време на път

Как да спреш преяждането по време на пътПътуването е начин да видиш нови места и хора, но и прекрасна възможност да опознаеш нова кухня. За съжаление за някои хора това се превръща в непрекъснато тъпчене с храна.

Попадали ли сте в ситуация, в която минавате покрай витрина с храна и искате да опитате всичко? За някои всяко пътуване е свързано с подобни ситуации.

Новите храни често изглеждат доста примамливо, дори и да не сте гладни или да не ви е време за хранене. Положението може да излезе извън контрол особено за тези, които са спазвали определен режим на хранене преди пътуването и сега решават да му отпуснат малко края.

Разбира се, има и хора, които остават неповлияни от това изкушение и успяват да запазят храненето си в разумни граници. Ако вие сте сред тях, поздравления! Но ако не сте, тази статия ще ви помогне да се справите с проблема.


Най-лесно достъпните храни и най-удобните за консумация по правило са въглехидратните, в това число всякакви бързи закуски, сандвичи, пържени храни, чипсове, вафли и други подобни.

Освен на въглехидрати, те са богати и на транс мазнини, подобрители, консерванти, оцветители и много други, но почти нямат протеини, фибри, витамини и минерали. Като цяло те имат висококалорийна стойност, но почти никаква хранителна стойност - тоест тялото не получава необходимите му нутриенти, а само празни калории, които лесно складира по дупето, бедрата, горната част на ръцете, гърба.

Когато поглъщате празни калории, тялото бързо ги складира, но продължава да гладува на клетъчно ниво. Балансът на хормоните грелин, лептин и инсулин излиза от норма и тялото отговаря на новата ситуация чрез непрекъснат глад и/или храносмилателни проблеми като запек или диария. Когато стомахът и червата не работят оптимално, храната не се разгражда пълноценно, появяват се газове, подуване, вредните бактерии в чревната флора се умножават, а полезните намаляват. Естественият цикъл на ситост и глад се нарушава и склонността към преяждане се повишава.




Има и разбира се и хора, на които това се отразява и в обратната посока - изцяло губят апетит, но прекаляването с храна е по-често срещано явление.

Какви са причините за тази непрекъсната потребност от храна?

Причините могат да са доста на брой и обикновено са комплексни, като сред основните фактори спадат:

Нова обстановка

Смяна на налягането (при полет)

Недоспиване

Стрес и вълнение

Нервност от среща с нови или неприятни хора

Страх от неизвестното

Прием на храни без значителна нутрициологична стойност или на празни калории (изкуствени храни)

Липса на редовни часове за хранене

Нарушаване на обичайната рутина

Други физически, психологически и емоционални фактори



Независимо от основните причини, довели до непрекъснатото желание за ядене, има начин как да го овладеете. Техниките за емоционална свобода или ТЕС ще ви позволят да се освободите от стреса и емоциите, които ви карат да проявявате това поведение и ще ви помогнат да се насладите на пътуването и храната без да злоупотребявате.

Преди да започнете да потупвате, определете интензитета на желанието си да хапнете нещо от 0 до 10, като 10 е максимално силно.

Започнете като потупвате по страничната част на дланта (карате точката.

Карате точка: Въпреки че искам да изям всичко веднага, аз избирам да се приема и обикна такава.

Карате точка: Въпреки че не мога да се удържа и ми се иска да изям всичко още сега, аз избирам да се харесвам.

Карате точка: Въпреки че не мога да спра да мисля за ядене, аз избирам да се обичам.


Продължете с потупването по отделните акупунктурни точки, като сменяте точката на всяка фраза (вижте къде са точките на видеото).


Не мога да спра да мисля за ядене

Искам да изям всичко

Не мога да се заситя

Постоянно съм гладна

Това е ужасно

Все едно се опитвам да запълня бездънна яма

Не мога да спра да ям

Не мога да кажа “Стоп”

Защото постоянно съм гладна

И искам да ям

Искам да опитам всичко

Не мога да се заситя

Не мога да спра да ям

Каквото и да правя, си мисля все за ядене

Където и да съм, първата ми грижа е да ям

Да се нахраня

За да не би да огладнея по-късно, когато няма да мога да ям

Или по-скоро да опитам от всички тези нови неща

Толкова са примамливи

Толкова добре изглеждат

Искам да ги опитам всичките

Чудя се как ли са на вкус

Чудя се какво ли могат да ми предложат

Обичам да опитвам нова храна

Това е част от преживяването

Но защо не мога да спра

Защо непрекъснато се тъпча

Може би защото съм любопитна

Може би защото искам да опитам всичко

Може би защото храната е информация

Може би, защото храната ме успокоява

Дава ми спокойствие и комфорт

Когато ям, не трябва да правя друго

Когато се храня, знам, че аз държа контрола

Не мога да си представя да съм гладна

Не мога да остана гладна и за миг

Чувството, че ще съм без храна ме плаши

И ме кара да изпитвам несигурност

Не мога без храна дори за кратък период от време

Затова искам да ям сега, за всеки случай

Пък после ще видим

Ще му мисля тогава

Сега нищо друго не ме интересува

Освен да опитам това пред мен (може да споменете храната, която най-много ви блазни)

Ако искате да се задълбочите и да постигнете по-съществени резултати, помислете с какво свързвате тази конкретна храна - може би с период от детството ви или с конкретен човек, може би с пътуване или дори реклама, която сте гледали (особено, ако тя е обещавала приятни емоции).

Когато откриете конкретен спомен, използвайте ТЕС, за да потупате върху всички аспекти от него. 

Ако искате да разберете как да се освободите от зависимостта си към определени храни или да спрете да преяждате системно, кандидатствайте за безплатна опознавателна среща с мен. На нея ще се запозная с вашите проблеми и заедно ще потърсим възможни решения. 

Гергана Радович

Холистичен терапевт, преподавател по ТЕС и мастер Ти-Тап треньор

Снимка:

Travel vector created by freepik - www.freepik.com

Food photo created by valeria_aksakova - www.freepik.com

Food photo created by rawpixel.com - www.freepik.com