Как да се освободите от страха

Как да се освободите от страха
Страхувате ли се от нещо? Какво е то? Кой е най-силният ви страх, този, който ви кара да настръхвате само като се сетите за него.

Страхът е свързан с нашето оцеляване като вид и като индивид. До определена степен е нормално да сте страхуваме, защото така единствено имаме шанс да останем живи в една променяща се среда. Страхът ни мотивира да действаме и да постигаме важни за нас неща.

Но когато страхът стане прекалено голям, той започва да влияе негативно на личния и професионалния ни живот. Тогава се страхуваме да направим нещо, страхуваме се да се обадим на някого, страхуваме се да откажем, терзаем се до смърт, че нещо лошо ще се случи с близките ни, страхуваме се от насекоми, змии, хора, плашим се от новото, от промяната и от света около нас.

В същото време, за да се освободим от страха, не е достатъчно само да разберем причината за него. Мозъчните центрове, които работят с негативните емоции, в това число и страха, не се влияят от разума. Затова, за да овладеем емоциите, които ни причиняват силен дискомфорт, трябва да „говорим“ на техния език като въздействаме директно чрез тялото, а не през ума.

Точно това прави техниките за емоционална свобода (ТЕС) изключително ефективни при работа със страховете. ТЕС въздейства бързо и лесно върху тялото, като му помага да се освободи от страха и тревожността, дори ако не знаете кой е основния източник на вашия страх.  

Преди да започнете да потупвате определете степента на интензитет на страха си от 0 до 10, където 10 е максимално силно, независимо дали става дума за конкретен или общ страх.

Карате точка: Въпреки че се страхувам да се отпусна и да заспя, аз избирам да се харесвам.

Карате точка: Въпреки че изпитвам страх да се отпусна и да заспя, аз избирам да се приема напълно.

Карате точка: Въпреки че не мога да се отпусна и да заспя, защото се страхувам, аз избирам да се харесвам и обичам.
 
Върха на главата: Страх ме е да се отпусна…
Начало на веждите: Страхувам се да заспя…
Отстрани на окото: Страх ме е да се отпусна изцяло…
Под окото: Не мога да се отпусна…
Под носа: Страхувам се да заспя…
На брадичката: Не мога да се отпусна и да заспя…
Под ключицата: Защото се страхувам…
Под мишницата: Страх ме е…
Палец: Не знам от какво…
Показалец: Но знам, че се страхувам…
Среден пръст: И този страх ми пречи…
Безимен пръст: Да заспя…
Кутре: Или да спя пълноценно…
 
Върха на главата: Кара ме да се въртя в леглото…
Начало на веждите: И да се страхувам да се отпусна…
Отстрани на окото: Да се тревожа за бъдещето…
Под окото: Държи ме будна…
Под носа: Този страх…
На брадичката: Който ме държи будна…
Под ключицата: И ми пречи да се отпусна…
Под мишницата: Този страх, който ме сковава…
Палец: Този страх, който не ми дава мира…
Показалец: Този страх…
Среден пръст: Свързан с… (тук поставете конкретно това, от което се страхувате)
Безимен пръст: Този страх…
Кутре: Това чувство на безпомощност…
 
Върха на главата: Този страх и несигурност…
Начало на веждите: Това усещане на безпомощност…
Отстрани на окото: Това чувство, че съм в капан…
Под окото: Това усещане за страх…
Под носа: Безпомощна съм да се справя с него…
На брадичката: Страх ме е, че… (назовете страха си)
Под ключицата: Страх ме е…
Под мишницата: Че няма да се справя с това…
Палец: Безсилна съм…
Показалец: Не мога да се овладея…
Среден пръст: Този страх… (назовете страха си отново)
Безимен пръст: Е по-силен от мен…
Кутре: Безпомощна съм…
 
Вдишвайте и издишвайте дълбоко и отново определете степента на интензивност на страха от 0 до 10. Ако все още е над 3-4, продължете да потупвате, като използвате следните въпроси.
 
Този страх има ли физическа проява в тялото ви? – чувство на тежест
 
Как и къде го усещате? – в раменете
 
Можете ли да определите цвета му? - син
 
Продължете да потупвате по точките, като използвате напомнящи фрази, описващи симптомите, които посочихте току-що. Навсякъде, където е удачно заменете примерните фрази с ваши собствени напомнящи думи.
 
Върха на главата: Тази тежест в раменете… (използвайте вашето усещане)
Начало на веждите: Този дискомфорт в тялото…
Отстрани на окото: Този страх със син цвят… (използвайте вашия цвят)
Под окото: Тази тежест… (вашето усещане)
Под носа: Това усещане в тялото…
На брадичката: Този син страх… (вашият цвят)
Под ключицата: Страха в раменете… (вашето усещане)
Под мишницата: Тежестта в раменете… (вашето усещане)
Палец: Този син страх… (вашият цвят)
Показалец: Който изпитвам…
Среден пръст: Пускам го да си отиде…
Безимен пръст: Оставям го да си отиде…
Кутре: Пускам страха да си отиде…
 
Отново оценете интензивността на емоцията от 0 до 10. Потупвайте докато намалее под 3 и/или напълно изчезне.
 
Тази ТЕС практика е подходяща за ежедневно прилагане или когато се появи конкретен страх. Удобен момент да я включите в деня си е непосредствено преди заспиване.

Отделете 15-20 минути вечер, за да идентифицирате кое е най-голямото ви притеснение в момента и след това потупайте по показания начин.
 
Това е само една от темите, върху които работя с моите клиенти в моите холистични шестмесечни програми. Ако искате да се освободите от значими за вас проблеми и да постигнете радост и хармония в живота си, свържете се с мен още днес. Вижте повече за програмите тук.

Гергана Радович
Холистичен терапевт, преподавател по ТЕС и мастер Ти-Тап треньор
 
Ако познавате някого, на когото тази статия би помогнала, споделете я с него.

Снимка: Background photo created by freepik - www.freepik.com