Психология на отслабването и как да го направим лесно


Психология на отслабването и как да го направим лесно

Мечтаеш ли за по-стегната визия и по-силно тяло?

 

Независимо дали става дума за сваляне само на 5 или 15 килограма, повечето жени подхождат към този процес по един и същи начин. Голяма част от тях посягат към радикални диети и гладуване, убеждавайки се, че това е работило преди и няма начин да не проработи отново.

 

Те се хвърлят към избраната диета отчаяни и ненавиждащи тялото си. За известен период от време дават всичко от себе си, но после мотивацията им отслабва и те се отказват да полагат, каквито и да е усилия.

 

Защо е толкова трудно да отслабнеш


Ако гладуването или самообвиненията работеха, на света щеше да е пълно със слаби жени. Истината обаче е по-различна – хората, страдащи от наднормено тегло се увеличават, въпреки милиардите, които се пръскат за нови процедури, диети или хапчета за отслабване.

 

Тази световна тенденция отчасти се дължи на непознаване на истинските проблеми, свързани с неуспеха на повечето диети и режими на отслабване.

 

В тази статия ще откриеш трите основни психологически проблеми, с които се сблъскват повечето жени, опитващи се да отслабнат, както и няколко съвета за тяхното преодоляване.

 

Прочети статията до края, защото там те очаква безплатен подарък, който ще ти помогне да постигнеш по-добра форма и по-балансиран начин на живот.

 

Вероятно си чувала, че 95 процента от хората, спазващи някакъв режим за отслабване, връщат килограмите, които са изгубили, че и отгоре в рамките на следващите 5 години. И това няма нищо общо с волята, както смятат много хора. Волята е ограничен ресурс и когато си изморена, гладна или отчаяна, тя бързо изтънява.

 

Ключът се крие в познаването и овладяването на психологическите причини и особено тези, свързани с храненето и физическата активност.

 

Повечето диети водят до някакъв първоначален успех и след това обикновено се провалят по ред причини. Основните причини, обаче, по-рядко са свързани със затрудненията около приготвянето на храната или чувството на глас, и много по-често се дължат на редица психологически причини като отегчение, ограничаващи убеждения като „нищо не работи за мен“, негативни емоции като вина, гняв, срам, разочарование от резултатите, чувство на психическо претоварване от „имам твърде много ограничения“, липса на вяра в успеха и други.

 

В стремежа си да оправдаят неуспеха си много хора обвиняват програмата, ситуацията, в която се намират или невъзможността си да отслабнат по принцип.

 

Минава известно време и ситуацията се повтаря отново с поредната нова и многообещаваща диета. Така много жени и мъже прекарват години от живота си прескачайки от диета на диета без да осъзнаят истинските причини за неуспеха.

 

Психологически проблеми на отслабването


И това няма нищо общо със силата на волята и успехът, който имаш в други сфери на живота. Свалянето и задържането на килограми се подчинява на много по-дълбоки подбуди. За да го направиш успешно, трябва да се запознаеш с психологическите причини, стоящи зад него.

 

Проблем 1: Не си наясно с ползите за себе си


Независимо дали искаме да отслабнем с 5 или 15 килограма, за да го постигнем, е важно да променим някои от навиците си на живот и хранене.

 

Това може да изглежда лесно в първите дни или седмици от спазването на нов режим, защото първоначалният ентусиазъм ни дава достатъчно мотивация.

 

Но обикновено след две-три седмици, когато новият начин на хранене започне да се сблъсква с нашия естествен начин на живот мотивацията ни да продължим започва да отслабва, освен ако не сме физически подготвени за това.

 

Вместо да гледаме на режима си на хранене като на паспорт към по-доброто здраве и физическа форма, ние го виждаме като пречка и товар. Той се превръща в нещо, което правим, защото трябва, а не защото искаме.

 

Точно това представлява и първият голям емоционален проблем при отслабването.

 

За да се справим с него, е необходимо да знаем точно защо се опитваме да отслабнем. Необходимо ни е да се свържем много ясно с крайния резултат и ползите от него.

 

Не е достатъчно да кажем, че искаме да отслабнем. Необходимо е да определим точно какво бихме искали да постигнем и най-вече как ще ни накара да се чувстваме това. Важно е да видим себе си в тази нова реалност и да се свържем с този свой образ.

 

Само така ще можем да устоим на изкушението да се върнем към старите си навици, когато нещата загрубеят.  

 

Общи ползи като по-стегнато и леко тяло не са достатъчно силни. Имаме нужда от специфични, дори егоистични ползи – нещо, което можем да визуализираме и към което да насочваме вниманието си.

 

Може би тяло, което харесваме или нова дреха, която да облечем за определена дата. Каквото и да изберем, важно е то да резонира с нас на достатъчно дълбоко ниво. Защото в момента, в който започнем да мислим, че „трябва“ да направим нещо, то се превръща във враг – точно както плащането на данъци или чистенето на килера – и мотивацията ни излита като през комина като дим.

 

За да постигнем нещо, ние трябва да го искаме наистина. За съжаление повечето от нас знаят какво НЕ искат, но не са сигурни какво искат наистина.

 

 

Как да се свържеш с крайния резултат?

 

Можеш да постигнеш това като го направиш максимално ясен и видим. Ако искаш да се върнеш към тялото и теглото от минали години, извади снимка, на която се харесваш от тогава и я сложи на място, което често поглеждаш – на десктопа, в банята, на нощното шкафче.

 

Купи си чифт по-малки дънки и ги дръж на видно място.

 

Или може би като награда за успеха, ще посетиш вълнуващо място. Разпечатай негова снимка и прекарвай по няколко минути дневно, мечтаейки за него.

 

Тези няколко прости действия, ще ти помогнат да превключиш от „трябва“ на „искам“ и ще ти помогнат да постигнеш мечтаните резултати.

 

Един лесен начин да усмириш негативния глас в главата си, когато мотивацията започва да изчезва, е чрез техниките за емоционална свобода (ТЕС). При ТЕС се използва потупване с върха на пръстите по определени точки от тялото, докато повтаряш негативните мисли и емоции, които ти минават през главата. Ако го правиш редовно, това ще ти помогне да се освободиш от причините, поради които „трябва“ да следваш режим и да ги превърнеш в причини, поради които „искаш“ да го правиш.

 

Следната ТЕС медитация, ще ти помогне да промениш здравословните си навици. Прави я ежедневно.

 

 

Проблем 2: Опитваш се да си перфектна


През годините, в които работя като терапевт и треньор, съм помогнала да доста хора да променят здравословните си навици и да постигнат желаните от тях резултати. Нито един от тях не е бил перфектен. Дори напротив – най-успешните ми клиенти правеха много грешки. Но не оставяха на тези грешки да ги разколебаят. Точно обратното – използваха ги, за да коригират това, което не работи и да научат ценни уроци. И нека не забравяме, че от грешките си научаваме много повече, отколкото от нашите успехи.

 

За съжаление много хора на режим се опитват да бъдат перфектни и в резултат на това се отказват още при първата несполука. В стремежа си да правят нещата по „правилния начин“, те не могат да приемат неуспеха си и се чувстват изключително виновни за това. Това поведение е особено характерно за хората-перфекционисти.

 

Затова дори грешката да е особено тривиална (например хапване повече през уикенда), те се травмират до такава степен, че се отказват изцяло. Основната причина за отказа тук не е преяждането или временното отклоняване от плана, а чувството за вина.

 

Ако и ти си склонна към подобно поведение, помни, че няма перфектни хора или резултати, единственото, което има значение, е да не се отказваш. Затова, ако се случи да се отклониш от програмата си, не го превръщай в голяма драма, а просто се върни обратно.

 

Приеми, че ще допускаш грешки и това е напълно в реда на нещата. Гледай на тях като на опит, от който да се поучиш.

 

 

Затова, ако се случи така, че да се отклониш от режима си - например, ако прекалиш с храната и алкохола на вечеря с приятели - не се събуждай на сутринта разкаяна и с чувство за вина. Това само ще утежни положението.

 

Вместо това се наслади на всяка хапка и преживяване и приеми, че подобни епизоди ще забавят отслабването ти. Така си открила важен урок: алкохолът не работи в твоя полза и следващия път можеш да избереш как да постъпиш. След това се върни към желания си начин на хранене.

 

Един лесен начин да намалиш желанието за неподходящи храни или алкохол е отново чрез ТЕС. Австралийско изследване под ръководството на д-р Пийта Стейпълтън, чрез функционална магнитно-резонансна томография (fMRI) показва впечатляващи резултати с намаляването на желанието за вредни храни.

 

Чрез fMRI се изследват различни мозъчни функции като се отчита степента на активация на области от мозъка.

 

Участниците в изследването използват редовно ТЕС в рамките на четири седмици. Те преминават през изследване с fMRI докато разглеждат снимки на храна. Резултатите сочат, че след четири седмици областите от мозъка, които обикновено се активират при глад или възникване на желание за определени храни, вече не реагират. Това означава, че мозъчните пътища се променят и желанието за специфични храни изчезва.

 

Проблем 3: Третираш начина си на хранене като състезание


Третият често срещан проблем за много жени е свързан със скоростта на отслабване. Те вярват, че трябва да отслабнат възможно най-бързо и се оказват психически неподготвени за отпора, който получават от тялото си.

 

Много от най-популярните диети подсилват това убеждение с твърдения от типа на „загуби 4 килограма за 4 седмици“ и карат много от нас, да вярват, че когато мине седмица без кантарът да помръдне, всичко е загубено и усилията не си струват.

 

Тялото, обаче, не работи така. То е една фантастична машина, създадена да оцелява в широк диапазон от условия и не се вълнува как изглежда, а дали ще оцелее физически. Така някои хора с повече излишни килограми могат да свалят 2 килограма за седмица, а други – само половин. Всичко над това е по-вероятно да е комбинация от вода и мускулна маса. Общо-взето, колкото по-малко излишни килограми имаш, толкова по-бавно ги губиш.

 

 

Затова, ако искаш да поддържаш постоянна загуба на тегло и да постигнеш целите се, спри да гледаш на хранителния си режим като на състезание и се отнасяй с него като с пътуване. Това ще намали тревожността и ще ти даде повече време и пространство да затвърдиш новите си хранителни и двигателни навици.

 

Много хора намират този подход за ефективен и лесен за прилагане. Същевременно избягвай да се мериш ежедневно, прави го само веднъж седмично. По-честото отчитане на теглото ще те накара да стесниш фокуса си  и да гледаш само краткосрочните резултати, които не помага за постигане на дългосрочната ти визия.

 

За нас, жените, е нормално да варираме с килограм нагоре-надолу около месечния си цикъл. И ако се мериш всеки ден, може да се разочароваш силно, когато забележиш стрелката да върви нагоре.

 

Постоянното отслабване може да не звучи много привлекателно, но колкото по-бавно сваляш килограмите, толкова по-трайно ще задържаш резултатите. И още нещо – ако сваляш повече от килограм и половина на седмица, имай предвид, че е много вероятно това да са мускули или вода, а не тлъстини.

 

И докато загубата на вода от тялото е само временно и оттук безсмислено – загубата на мускулна маса ще забави метаболизма ти и ще повиши риска от повторно връщане на теглото.

 

Точно затова, когато искаш да отслабнеш, е важно да включиш и подходяща тренировъчна програма в режима си. Само така ще увеличиш мускулната си маса, ще активираш метаболизма си и ще изгаряш мазнини, а не мускули.

 

Така че, когато започваш новата си здравословна програма за отслабване, помни, че това не е състезание. Отнело ти е доста време да качиш тези килограми, нормално е да ти отнеме повече, за да ги свалиш. Постави си реалистични цели и се довери на процеса. Ако искаш да свалиш 25 килограма, дай си 6-8 месеца, за да постигнеш целта си. Ако отнеме повече време, голяма работа, какво губиш?

 

Тези три основни психологически проблема са в основата на огромна част от провалените здравословни режими. Отдели време да си усвоиш и шансовете ти да отслабнеш здравословно и дълготрайно се увеличават значително.

 

Вместо финал

 

Отслабването чрез гладуване или промяна САМО на навиците на хранене рядко носи дълготрайни резултати. Затова всяка една устойчива програма за отслабване би трябвало да включва и промяна на навиците за физическа активност или спорт. Имай го предвид, когато търсиш подходящ режим за теб.

 

Основен ключов момент за успеха на всеки режим е и овладяването на стреса, който неизбежно присъства в живота на всяка от нас.

 

Ако си готова да постигнеш повече, полагайки по-малко усилия, този подарък е за теб. В него ще откриеш 7 проверени стъпки, които ще ти помогнат да намалиш стреса и да постигнеш повече в живота си. Сред тях ще откриеш подходящи ТЕС медитации, тренировки и съвети за приготвяне на по-вкусна и полезна храна.

 

 

 

Започни още днес с МОЯ БЕЗПЛАТЕН ПОДАРЪК ЗА ТЕБ!


В него ще откриеш моите 7 изпитани и много практични стъпки за преодоляване на стреса с по-малко от 30 минути на ден!

 
 
 
 
7 ИЗПИТАНИ СТЪПКИ
ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА СТРЕСА
 
 
 

 

 

 

Гергана Радович, холистичен терапевт, преподавател по ТЕС и мастер Ти-Тап треньор

 

 


Други статии по темата

 

Ти-Тап и ТЕС: Най-доброто срещу стреса



 

 

 

 
 
 
 
Здравей,
Аз съм Гергана Радович
Холистичен терапевт, преподавател по ТЕС и мастер Ти-Тап треньор

Основател на Enepsy.bg и дългогодишен експерт по енергийна психология, ТЕС и управление на съня. Успешно помагам на хора, които страдат от безсъние, стрес и напрежение, да открият спокойствието и баланса в живота си.