Защо отлагаме и как да го преодолеем?


Защо отлагаме и как да го преодолеем?

Всеки ден животът ни предлага огромен избор от избори и възможности за това какво да направим, научим, посетим, купим, опитаме, тренираме… 

 

Имаме толкова много възможности, че често не избираме нито една от тях. Така, вместо да изберем едно нещо и да продължим напред, ние буксуваме на едно място часове, дори дни на ред. В опитите си да спестим време – защото искаме да направим най-добрия избор – ние губим страшно много време в отлагане.

 

В тази статия ще откриеш как да се справяш с отлагането, за да постигнеш спокойствие и удовлетворение от живота си.

 

Прочети статията до края, за да откриеш подарък – практически стъпки за овладяване на стреса, причинен от отлагането.

 

Защо отлагаме и парадоксът на избора 

Отлагането е нещото, което убива най-много мечти у съвременния човек. В свят, в който възможностите са неограничен брой, в който технологията може да ни позволи да достигнем немислими допреди няколко десетилетия неща, в който знанието е буквално на върха на пръстите, ние непрекъснато отлагаме, защото чакаме по-подходящ момент, чувстваме се недостатъчно подготвени или просто се страхуваме да действаме. 

 

Американският психолог Бари Шварц, професор по социална теория и действие в Колежът Суартмор, Пенсилвания, пояснява този феномен в книгата си „Парадоксът на избора: Защо повече е по-малко“ и в своето ТЕД видео

 

Той казва, че наличието на прекалено много избори може да ни претовари, напрегне, да доведе до стрес или дори депресия. Колкото повече избори имаме, толкова по-малко решения вземаме, тоест отлагаме. 

 

А когато решението е трудно, обвиняваме себе си, че не сме получили очакваните резултати. 

 

Когато имаме прекалено много избори, се питаме дали няма да сгрешим или дали няма да пропуснем нещо. 

 

В подобни ситуации е нормално да се стремим да отлагаме вземането на решение или изпълнението на действие. 

 

Шварц посочва, че наличието на твърде много избори може да доведе до негативни резултати като, както той ги нарича, „парализа на избора“ и „намаляване на удовлетворение“. 

 

Парализа на избора


Заобиколени от множество възможности, ние се парализираме и не избираме нито една от тях. Вместо да се радваме на свободата и изобилието, ние се чувстваме объркани и претоварени. 

 

Намаляване на удовлетворението


Когато нямаме избор, очакванията са едни. Ето един често срещан сценарий. Заета жена, която иска да се грижи добре за себе си и разполага с ограничено време за тренировки. 

 

 

Ако трябва да избира само между два вида физическа активност (както беше до не много отдавна) – тренировка във фитнес зала или бягане, тя знае какво да очаква като резултат.  

 

Сега, когато може да избира между поне 20 различни видове онлайн тренировки, отделя часове наред в разглеждане и анализиране на различните програми, техните плюсове и минуси, преди евентуално да избере с кое 20-минутно видео да тренира. 

 

Понякога не избира нито едно, защото свободното и време за тренировка е пропиляно в избори. Това е кара да се напряга, тревожи, че отново нищо не е направила и да съжалява за действията си.  

 

Дори и да успее да тренира с някое видео, въпросът дали изборът, който е направила, е най-добрият и дали ще и донесе резултатите, за които мечтае, се промъква в главата й. 

 

В крайна сметка тренировката вместо да я зареди с енергия, я натоварва и я кара да се чувства непълноценна и така намалява удовлетворението от постигнатото. 

 

Как да спреш да отлагаш?


В свят, в който милиони неща се борят за твоето внимание ежеминутно, е страшно трудно да запазиш фокуса и вниманието си върху това, което е ценно и важно за теб, за да постигнеш живота и спокойствието, за което мечтаеш. 

 

 

Времето и фокусът са твоите най-ценни съюзници, когато искаш да постигнеш наистина значими неща, защото в денонощието просто няма време за всичко, което би искала да свършиш.

 

Но за да се научиш да управляваш времето и фокуса си, трябва да овладееш как да се справяш с отлагането. Добрата новина е, че веднъж усвоено, това умение ще ти служи цял живот.

 

Може да нямаш достатъчно време за всичко, но със сигурност имаш време за най-важните за теб неща. Постигането на успех във всяка сфера от живота – независимо дали е свързана с физическото ти тяло, отношенията ти с останалите или финансовите ти възможности – е пряко отражение на отделеното време и усилията, които полагаш в нея. 

 

Затова е важно да се фокусираш и да концентрираш физическите и емоционалните си ресурси в постигане на желания резултат.

 

Стъпка 1: Открий какво искаш


Вероятно най-важната стъпка е да си дадеш сметка какво искаш да постигнеш във всеки аспект от живота си. Тази яснота ще ти даде силата да устоиш на разсейващите фактори около теб. Тя ти дава посока и цел, с които да изградиш менталната картина на живота си.

 

Прегледай различните сфери в живота си и определи коя в момента ти е приоритет.

 

 

Ако искаш да подредиш хаоса в живота си и да изградиш вътрешна самоувереност, трябва да си готова да се изправиш срещу сегашните си навици и привички.

 

Ако искаш да тренираш редовно и да бъдеш здрава, трябва да го заявиш пред себе си и да го направиш приоритет. 

 

Ако искаш да постигнеш финансова свобода, трябва за си наясно, че в момента това е твоят фокус.

 

Ако мечтаеш да имаш дом и семейство, трябва да положиш необходимите усилия за постигането им. 

 

Една от най-деструктивните страни на отлагането е, че те кара да чувстваш липса на контрол и безсилие. 

 

Ако не знаеш какво искаш или накъде вървиш, ще започваш и захвърляш задачи постоянно. Ще скачаш от цел на цел и в крайна сметка няма да постигнеш нищо. 

 

Но не е достатъчно само да имаш една или повече цели, необходимо е да знаеш и защо те са важни за теб

 

Едни от основните цели, които моите клиенти искат да постигнат е да открият спокойствието и да изградят вътрешната си сила. Това е важно за тях, за да могат да запазват самообладание в трудни моменти, да живеят в хармония с останалите и да изградят финансова независимост за себе си и семействата си.

 

Каква е твоята цел? Защо е важна за теб? 

 

Отговорите на тези въпроси ще ти покажат истинските причини да продължиш напред. Особено важно е да се връщаш към тях, когато усещаш как мотивацията ти изчезва, става трудно, резултатите закъсняват и едно гласче в теб все по-настойчиво предлага да отложиш действия или решения за по-късно. 

 

Стъпка 2: Раздроби задачата на малки части


Една от най-ефективните стратегии за справяне с отлагането е да се научиш да разбиваш всяка цел на по-малки подцели или стъпки. Колкото и да е голяма целта ти, тя може да бъде раздробена на части.

 

Независимо какво искаш – да спиш пълноценно, да изградиш хармонична връзка с подходящ партньор, да се храниш здравословно, да постигнеш успех в работата – всичко това е постижимо, стига да знаеш как да го раздробиш на достатъчно малки и изпълними стъпки. 

 

Не е достатъчно да имаш само ясна цел, необходимо е да определиш стъпките към нейното постигане. Например, ако мечтаеш да свалиш излишните килограми, трябва да обърнеш внимание на следните неща: 


Това са направленията, в които е важно да полагаш системни и продължителни усилия. Не е достатъчно да тренираш месец или два до изтощение и след това да се откажеш. Необходимо е ежедневно, в продължение на седмици и месеци да отделяш по 15-30 минути дневно, за да упражняваш тялото и волята си.

 

 

Повечето хора обръщат внимание само на един, най-много два аспекта. Това обикновено са храненето (най-често) и физическата активност. Те изливат всичките си сили и енергия в избраната насока и нерядко биват разочаровани, когато резултатите, които получават, не отговарят на очакванията им.

 

Много по-ефективно би било да полагаш по-малко усилия, но във всички направления и то ежедневно

 

Ако се фокусираш върху крайната цел – искам да сваля Х килограма, е много вероятно да се откажеш още преди да си започнала. Но ако си кажеш – искам да отделям по 30 минути на ден, за да тренирам и да медитирам, ще го постигнеш далеч по-лесно.

 

Раздробяването на целите на малки стъпки, които са според твоите собствени възможности, намалява претоварването, стреса и тревожността. А това от своя страна намалява и склонността към отлагане.

 

Използвай го.

 

Стъпка 3: Прави нещата веднага


Един от най-лесните начини да се справиш с отлагането е като придобиеш навика да действаш мигновено

 

Какво би могла да направиш мигновено? Кое действие сега би те придвижило по-напред към целта ти? 

 

Действието, колкото и да е малко, ще те извади от парализата на отлагането и ще върне обратно контрола в ръцете ти. Тази първа стъпка ще създаде инерция и почти гарантирано ще доведе до следваща стъпка. 

 

Не чакай за перфектния момент или за момента, в който ще знаеш всичко, действай сега. След тази първа стъпка, обикновено ще знаеш и каква ще е следващата. 

 

Ако целта ти е да живееш по-здравословно, не чакай началото на следващата седмица или месец, за да започнеш. Направи 15-минутна тренировка сега или сготви нещо здравословно и вкусно за предстоящата вечеря. По този начин ще започнеш промяната без дори да усетиш това.

 

Има много стратегии и умения, които да използваш, за да намалиш склонността си да отлагаш. Не е нужно да правиш всичко наведнъж или да полагаш кански усилия ден след ден. Помни, че както всяко друго умение, и това изисква време и практика, за да го усвоиш и да станеш наистина добра в него. С времето ще се научиш да действаш автоматично, без да отлагаш въпреки страховете и ограниченията си.

 

Искаш ли да приложиш всичко това на практика като се ОСВОБОДИШ ОТ СТРЕСА, който съпътства живота ти? 

 

Започни още днес с МОЯ БЕЗПЛАТЕН ПОДАРЪК ЗА ТЕБ!

 


В него ще откриеш моите 7 изпитани и много практични стъпки за преодоляване на стреса с по-малко от 30 минути на ден!

 

 
 
 

 



7 ИЗПИТАНИ СТЪПКИ
ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА СТРЕСА

 

 

 
Други статии по темата

 

Как да намериш време за себе си 

 

Поеми контрол върху живота си - ТЕС медитация

 

 
 
 




Здравей,
Аз съм Гергана Радович

Холистичен терапевт, преподавател по ТЕС и мастер Ти-Тап треньор

Основател на Enepsy.bg и дългогодишен експерт по енергийна психология, ТЕС и управление на съня. Успешно помагам на хора, които страдат от безсъние, стрес и напрежение, да открият спокойствието и баланса в живота си. 




 

 

Източници: 

Парадоксът на избора TED Talk

Парадоксът на избора